Isnin, 25 Julai 2011

GEGELANG BAWANG

bangun pagi tadi x tau nak buat sarap ape....
puas memerah otak.... nak mkn apa...
nak buat nasi goreng.. nasi dah hbis... nak buat behoon goreng.... bhn x cukup....
tiba2 mata terpandang bawang besar
yg masih dlm plastik.....
heheheeee baru beli mlm tadi x sempat simpan...
apa lagi bukak plastik amik bawang sebijik dua....
buang kulit.. cuci bersih2 lpas tue potong bulat2
dan tggu die kering jap...
si adik una ckp sotong.....
heheheeeeee

bawang tu kena la potong bulat2 eh...

nie yg dah siap goreng.....
maaakkk aiii rasanya amat lah sedap....
mmmm kalau nak buat minum ptg pun ok....
rupenya bawang pun blh digoreng jugak eh....
mkn panas2 sedap la cicoh sos....
rangup.... krup krap krup krap ...hihihiiii
sejuk x tau la sedap ke x, sbb x sempt sejuk...
dah hbis dulu....
alaaaa cara die sama je mcm nak goreng pisang tu... 
kat bawah sy ltak resepinya...
p xde sukatan trtentu ye....
sy paling lemah dlm sukat mnyukat.....
pandai2 kita la ye nak agak2 banyak mana....
kalau bawang sebijik x kan nak bancuh tepung sekilo kan? kihkihhhh
heheeeeeeeee
ni resepinya

bawang besar dipotong bulat dan dkeringkan skjap
tepung gandum
tepung jagung
baking powder
garam
gula
air
minyak sikit
serbuk kunyit sikit.....
semua bhn di adun sebati ye.....
lpas tu panaskn minyak...
bila minyak dh btul2 panas...
amik bawang celup dalm bancuhan tepung tadi....
lpas tu masuk la dlm minyak yg panas tu...
jgn pulak masuk tgn comel tu...
heheheeee kan ke hospital la jawabnya....

ok lah selamat mncube.......
insyaAllah skali rasa pasti nak lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan